Sokak sanatı aktivistleri bu gençler sokakları tuval misali kullanırken kamusal olanı manipüle etmeleriyle vandalist öğeleride sokak sanatının içine dâhil ediyor. Duvarlar direkler reklam panoları toplu taşıma araçları ve durakları metro istasyonları gibi underground olarak nitelendirebileceğimiz uygulama alanlarına graffiti'lerle stencil'lerle sticker'larla yaratıcı müdahaleler de bulunuyor. Sokaklara attıkları tag'lerle de zamansal varoloşları kısa bir süreliğine kayıt altına alınıyor. Kısa bir süreliğine çünkü çoğu zaman kamunun doğrudan etkisiyle silinmeye mahkûm oluyor. Kamusal olana vurgu bu sanatın icrasını illegal bir zemine taşıyor ve sokak sanatı aktivistlerini ortak bir söylemde buluşturuyor "Yakalanmak yok iz bırakmak var". Hiçbir sanat eylemi yasalar tarafından suç kabul edilmiyor. Tabii Sokak Sanatı eylemleri hariç... Zaten Sokak Sanatı'nın cilvesini de bu oluşturuyor.
Hemen her gün sokaklarda karşılaştığımız bu izler görsel ve düşünsel yönden takipçilerinin üzerinde etki bombardımanında bulunuyor. Estetik vurguyu ön plana çıkaran ya da mesaj ağırlıklı politik söylemleri bünyesinde barındıran Sokak Sanatı bireysel ya da grup faaliyeti olarak tarihe eklemleniyor. Bu eklenimler artık bir sokak sanatı tarihinin oluşturulmasını zorunlu kılıyor.
Bu süreçte en nitelikli katkıyı sanatçı Şinasi Güneş hazırladığı "Sokak Sanatı" isimli kitapla gerçekleştiriyor. Sanatçı; görsel şölen öğelerini onların yaratıcılarını ve yorumlarını tarihsel seyrinde objektif bir tutumla okuyucuya sunuyor. Farklı meslek gruplarından yazarların da katkılarıyla geniş bir yorum perspektifine sahip olan bu yayın imaj üzerine yazılarla sokak sanatının deşifresine davetiye çıkarıyor. Makalelerle nesnel boyutta ki açılım sokak sanatı aktivistlerinin röportajlarıyla öznel bir boyut kazanıyor. Tanıtım yazılarının da yer aldığı yayın odak noktasına sanat icracılarını yerleştiriyor. Bir kaç aktiviste değinirsek eğer; "Turbo" "Cins" "Tab" "Keos" "Mccroy" "Gas" "Osman" ve "FlyPropaganda"...
Şinasi Güneş'in editörlüğünde "Sokak Sanatı" kitabı alternatif bir sanatın tarihini kendi ağızlarından kendi söylemleriyle okuyucuyla buluşturuyor. Yayın Sokak Sanatı alanında yapılmış olan ilk kitap olma özelliğini taşıyor. İçeriğinin zenginliği ile ivme kazanan sokak sanatı niteliksel açıdan temel bir kitap olarak karşımıza çıkıyor.
Özgen Yıldırım Sosyolog-Yazar