Halk inançları tamamen yaşanan kitabı din değildir. Onlar tamamen ilmihal anlamında yaşanan din olmadıkları gibi dinin tatamen de dışında değillerdir. Onlar mevcut dinlerin halka yansıyış şekilleri veya mevcut dinlerin halk tarafından algılanış biçimleridirler. Şüphesiz mevcut dinlerden sadece birinin değil ve aynı zaman da mevcut olmayan dinlerin de izlerin taşırlar... Bu arada Türklerin ilk dinlerinin tarihi asgari Türklüğün tarihi kadar eskidir.
Halk kültür mazlemelerinin tespit ve değerlendirilmesi bize halk kültür dilinin önemini de göstermiş olacaktır. "yerel dil" tanımı ve "halk kültürü dili" tanımları da tamamen farklı kavramlardır. Diğer tarafta "milletin kültür dili" ile "halkın kültür dili" her zaman aynı olmayabilir. Çok kere doğal olarak az çok farklılılk arz edeceklerdir. Bize göre millet hayatında halk külürünün dili halkın yerel olan anadilinden çok daha ileri iken Türk haizdir. Zira ortak milli dilin kaynaklarından birisi halk kültürü dili iken Türk kültür coğrafyası ve Türk kültürlü halklar söz konusu olunca yerel dillerin farklılığına rağmen halk kültürünün dili veya halkın kültür dili aynıdır.