ERTUĞRUL: Padişah denilen bir adam varmış. Sarayı varmış hiç bu saraydan dışarı çıkmazmış millete yüzünü göstermezmiş. Bütün memleketi sanki bu saraymış. Sonra bir gün düşmanlar memleketi basmışlar. Padişah da sarayını kurtarmak için memleketi yabancılara satmak istemiş. Millet buna kızmış.
Gazi babamız milletin başına geçmiş düşmanları bir güzel pataklamış
memleketten kovmuş.(29 Birinci Teşrin oyunundan)Resmî İdeoloji Sahnede Kemalizmin modern ulus-devlet inşa sürecinde yürüttüğü milliyetçi-medeniyetçi politikaları ve bunların temel vurguları olan eğitim köycülük kalkınma "şanlı tarih"ten çıkarılacak dersler çeşitli kılıklara bürünmüş iç ve dış "düşmanlar" Osmanlı'dan devralınan mirasın kötülüğü lider kültü orduya güven Cumhuriyet için fedakârlık gibi konuları içeren oyunların eklemlendiği ve ürettiği söyleme yakından bakıyor. Tiyatronun gerek kendi içeriğinin şekillenmesinde gerek insanları şekillendirmesinde resmî ideolojinin yerini ortaya koyuyor. Halkı "eğitme" "doğru yola" sevk etme Kemalist ilkeleri yerleştirme konusunda başlı başına bir "talim-terbiye kurumu" olan Halkevleri tarafından oynanmaları amacıyla yazılan/yazdırılan mektep temsilleri köy oyunları 10. Yıl Kutlamaları oyunları Türk Tarih Tezi'yle ilgili oyunlar bu aracın kilit rolünü gözler önüne seriyor.
1930'lu yıllarda yazılan oyunlar üzerinden hâkim ideolojinin nasıl bir
söylem üretip bunları hangi unsurlar üzerine inşa ettiği sorularına bakan
propaganda için kullanılan sanatın arka planını ele alan bir çalışma...
"Halkevi sahnelerinde yalnız milli tezleri müdafaa eden piyesler temsil
edilir. Bizim mevzularımız umumi Türk tarihi ile milli mücadelenin her biri
bir millete ebediyen şeref ve iftihar sermayesi olabilecek sayısız safhaları
Türk'ün güzel ahlâkı yüksek faziletleri Türk ruhundaki maddi manevi sonsuz kudretler gibi membalardan alacaktır."