ELBETTE Marx kadın sorunuyla "doğrudan" "yalnız onun üzerinde durarak" uğraşmadı. Bununla birlikte kadının hak-eşitliği için eşsiz olanı en önemli olanı yaptı. Materyalist tarih kavramıyla bize kadın sorunu üzerine eksiksiz formüller vermediyse de daha iyisini verdi; onları bulmak ve kavramak için doğru güvenilir yöntemi. Kadın-sorununu genel tarihsel gelişmesinin akışı içinde tarihsel bağımlılığı ve haklılığı içinde genel toplumsal bağlantıların ışığında açıkça anlamamızı onun itici ve sürdürücü güçlerini tanımamızı onların yöneldikleri amaçları ortaya konan problemlerin ancak varlıklarıyla çözüme kavuştuğu koşulları bulabilmemizi yalnız materyalist tarih anlayışı olanaklı kılar.
Ahlaki yasalara ya da tanrısal buyruklara göre yaratılmış olan o kadının ailedeki ve toplumdaki konumunun öncesiz ve sonrasız olduğu boşinanı parçalanıp toz oldu. Ailenin öbür toplum kurumları ve varlık-biçimleri gibi sürekli bir oluşa ve göçüp gidişe uğradığı ve onlar gibi olan ekonomik ilişkilerle ve bu ilişkilerin desteklediği mülkiyet düzeniyle birlikte değiştiği açıkça ortaya çıktı. Ama bu değişmeyi yapan o sırada üretim tarzını altüst eden ve onu ekonomi ve mülkiyet düzenine karşıt duruma düşüren ekonomik üretici güçlerin gelişmesidir. Sonra devrimcileşmiş ekonomik ilişkilerin ve bağlantıların tabanı üzerinde insanların düşüncesinin devrimcileşmesi toplumsal üstyapının kurumlarında ekonomik temele uygun değiştirmeleri yapma mülkiyet biçimleri ve egemenlik ilişkileri içinde katılaşıp kalmış olanı giderme çabası tamamlanır. Yardımlarıyla bu çabayı başarıya ulaştıran sınıfların savaşımlarıdır.
Clara Zetkin