Dosyanın eş-editörleri Mine Haydaroğlu ve Necmi Sönmez'in yazılarından alıntılar:
"Ana temamız bu savaş sırasında ortaya çıkan belirginleşen bazı olguların sanat tarafından nasıl algılandığı oldu. Batı sanat tarihinde savaşın etkilerinin sanatla aynı anda psikoloji teknoloji gibi insan üretimi birçok alana yansıdığını biliyoruz. Amacımız bunların temeline giderek yani kavramlara ayırarak çalışmaktı. [...] Birinci dünya savaşında neler oldu? Uçakların ilk kez kullanıldığı savaş teknolojisiyle; toplu imha travma kahraman'ın sonu gibi olgular yaşanmaya tarih ve sanat yeniden sorgulanmaya başladı. Kadınların değişen rolü cephe ve cephe gerisi fedakârlık ajanlık gibi konular hayata karıştı. Batı sanat tarihinde bu temaların irdelendiği örnekleri kaynakları tartışmaları incelemeye devam edeceğiz. Bu sayıdaki dosyada ise sanat tarihçilerimiz bu coğrafyada Osmanlı'nın son dönemi ve Cumhuriyet'in ilk yıllarına denk gelen döneme ait çalışmaları ele aldılar. Bu araştırmalardan farklı değerlendirmelere geçilebileceğine inanıyorum." MH
"1914 sıradan bir tarih değil. Aradan yüzyıl geçtikten sonra bu zaman dilimine hangi perspektiften bakıyoruz? 1914 I. Dünya Savaşı'nı kazanan ve kaybeden ulusların ayrı psikolojik çerçevelerden baktığı yorumladığı bir olgu. Bu dosyayı hazırlarken yüz yılbaşındaki modernist gelişmeyi kültürel siyasi ve ekonomik sorunları nedeniyle takip edememiş olan Osmanlı sanatı bağlamından yola çıktık. Neredeyse tamamı Paris'te eğitim almış olan sanatçılardan oluşan '1914 Kuşağı' insana doğaya İstanbul'a farklı açılardan baktılar. Bu kuşağın Paris'te edindikleri sanat tecrübelerinin tamamının akademik olması onların kendi tercihleri değildi. Akademizm'e karşı bağımsızlık savaşı veren Modernizm Fransa'da 1914 Kuşağı sanatçılarının Paris'te yaşadıkları çevrelerde gelişti. İbrahim Çallı (1881-1960) ile Marcel Duchamp (1887-1968) 1910'larda Paris'te aynı kahvelerde oturmalarına karşın farklı sanatsal yollarda yürüdüler. 1914 Kuşağı ne yazık ki uzun bir süre kendi öğrencilerinden oluşan bir sonraki kuşağın tavırlarıyla 'modern" olmamakla' suçlandi. 1930'lardan beri sistematik olarak bu suçlamaların odağında kalan 1914 Kuşağı sanatçılarına daha bağımsız bir bakış açısıyla yakınlaşarak onları yaşadıkları dönem çökmekte olan bir imparatorluğun enkazı içinde konumlandırmak dosyanın omurgasına oturan bir yaklaşım oldu." NS
Dosyada yer alan yazar ve makaleleri:
Ayşenur Güler -"İbrahim Çallı Kuşağı ve Paris"
Burcu Pelvanoğlu - "1914 Kuşağı Sanatçılarının Pozitivizm Fotoğraf ve İzlenimcilik ile İmtihanı"
Ali Kayaalp "Türkiye'ye Özgü Bir İzlenimcilik: 1914 Kuşağı"
Hüseyin Baloğlu - "I. Dünya Savaşı'nın Türk Heykel Sanatı Üzerindeki Etkileri"
Nilüfer Öndin - "İdeolojinin Savaşı"
Nalan Dönmez Yakarçelik - "Deniz Müzesi Koleksiyonu İzdüşümünde Hüseyin Hüsnü Tengüz Ali Sami Boyar ve İbrahim Seyfettin Soysalan'ın I. Dünya Savaşı Etkisindeki Üretimleri"
E. Osman Erden - "Kübizm ve I. Dünya Savaşı"