Yabancılaşma denilince gerek Batı düşüncesinde gerekse Türkiye'de istenmeyen bir vakıa dile getirilmek istendiğini belirten Özel'e göre hümanizmin ana kavramlarından biri olan yabancılaşma kavramı müslümanlar tarafından yanlış anlamda kullanılmaktadır. Özel'e göre ille de yabancılaşma kavramını kullanmak gerekiyorsa yabancılaşmanın ötesinde bir 'yabancılaşmamdan bilinçli bir yabancılaşmadan söz etmek gerekir. Özel'in bilinçli bir yabancılaşmadan kastettiği şey; çağın mantık örgüsünün dışında bir zihni yapıya sahip olmak çağın çirkefi dışında kalmak çağın zorlamalarına boyun eğmemek ve çağın isterlerine yabancı kalmaktır.
Özel sisteme karşı durmaya dönük bütün maddi tezahürlerin sistem tarafından bertaraf edildiğini geriye sadece zihni manevi bir mukavamet kaldığını belirtmekte ve "maddi tezahürler olmadan zihnen sistemin dışında kalmanın bir anlamı olabilir mi?" şeklindeki sorulara tatmin edici cevaplar verememektedir.
İslam'ın özgür olmanın bilgisi olduğunu belirten ve özgürlüğü insan olmanın bilincine varmak ve melek olma özentisinden ve hayvan olma azabından kurtulmanın bir işareti olarak tanımlayan Özel'in kendi özgürlük anlayışında başkalarına özgürlük yoktur. Kendi özgürlüğü için uğraştığını kendi özgürlüğünün başkalarının özgürlüğünü ortadan kaldırmasının umrunda olmadığını belirten Özel bu tutumuyla kendisinden başkasına yaşam hakkı tanımayan kendisinin evrensel aklı ve kültürü temsil ettiğini ve ürettiği bilginin tek doğru ve evrensel olduğunu iddia eden ve bu nedenle kendisinin de eleştirdiği modernitenin tuzağına düşmekten kendini kurtaramamıştır.