Lâle Akay'ın titizlikle hazırladığı eser Türk Dînî Mûsikîsi'yle ilgilenen bu sanata gönül verenlere bir hizmet niteliği taşımaktadır. Ayrıca kültür tarihimizde önemli yer edinmiş dini musikimizin oluşturduğu iklimin bize kattıklarının farkındalığını artırmak anlamında önemli bir kaynak bir genel kültür hazinesidir.
Bu çalışmada Türk Dînî Mûsikîsi'nde yer alan ilâhiler ve çeşitleri Mûsikî Edebiyat ve form yapıları göz önüne alınarak incelenmiştir. İlâhiler "İlâhiler ve Çeşitleri" başlığında incelenmesinin yanı sıra "Hicri Senenin Aylarına Mahsus İlâhiler" ve "Belli Olayların İlâhileri" gibi iki ana bölümde daha incelenmiştir. İlâhilerin nerede nasıl ve ne zaman okunduklarına ait verilen açıklayıcı bilgilerden başka birbirleri arasındaki ilişkiler ve farklar da ortaya konulmuştur.
Konuyu desteklemek amacıyla hiç değilse bir örnek nota her bölüm sonunda verilmiş ve ilâhilerin okunduğu âyinlerdeki zikir düzeni bir tablo halinde gösterilmiştir. Bu araştırmada ilâhilerin bilinen basit iki form yapısının haricinde seksen civarındaki eser üzerinde yapılan inceleme sonucu elliye yakın daha biçimi olduğu kaydedilmiştir.