Yapılan işler öğrenilerek yapılırsa aşk ile yapılır. Semahçılar da nefeslerin anlamını öğrendikçe tarihte yaşanan toplumsal olayların nedenleri niçinleri arasında bağ kurabilir. Aleviliği daha iyi anlar. Bunları bilenler semahların sözlerini melodisini ritmini canıgönülden dinler ve bunları gönül Kâbe'sinde tutup süreç içinde bilgisine bilgi katarsa kendisi de bir yol eri olur. Bütün bunlar semahçının semah dönerken aşk hâli ile dönmesini sağlar. Burada Hak ile Hak olma deyimi semahçının kendisine kendi bilincine de kavuşması anlamını taşır. Enel Hak felsefesi Tanrı insan evren bütünlüğü/birliği meydana gelir. Yolun ilkeleri ile donanımlı aşamaya gelemeyen canların aşk hâli ham olur gösteriye bireyselliğe benliğe dönüşür.
Semahta aşk hâlinde en büyük pay zakirin avazı ve bağlamanın ritmidir. Zakir semahları icra ederken özgürleşmelidir. Ritim ve melodide bir aşk yoksa semahçılar ve cemdeki canlar bütünlük içerisinde bir aşk hâline bürünemezler. Semahta aşk yoksa çalışmalarda ve zakirde eksiklik vardır. Yani avazda pasiflik ve ruhsuzluk olmamalıdır.