Saîd Havvâ tefsirini Kur'ân konularının bütünlüğü nazariyesini ispatlamak ve Kur'ân mesajlarını İslâmî davet çalışmalarında çağın idrakine en etkili biçimde sunmak amacıyla modern bir üslupla kaleme almıştır.
el-Esâs üslûbu itibariyle hem ortalama kültür seviyesine sahip okuyucu kitlesine hem de Kur'ân ilimlerinde derinleşmiş olanlara aynı anda hitap eden yönüyle temayüz etmektedir. el-Esâs'ta ele alınan konuların kısa öz
ve yalın biçimde işlendiği görülmektedir. Saîd Havvâ tefsirinde Kur'ân'da konu bütünlüğü nazariyesi ile
Kur'ân'da konu dağınıklığı olmadığını ispat etmeye gayret etmiştir. Ona göre kaleme aldığı el-Esâs adlı tefsiri bu nazariyesi Kur'ân'ın geneli etrafında işleyen ilk eser olma özelliğini taşımaktadır. Bu teze göre Fatiha
Sûresi Kur'ân'ın önsözü Bakara Sûresi ise Kur'ân'ın özü özeti ve esasıdır. Yani bütün sûrelerin Bakara Sûresi'nde anlam eksenleri vardır. Buna göre Kur'ân'ın her bir Sûresi'nin Bakara süresinde özü ve esası vardır.