Bu kitabı giriş ve üç bölüm halinde sınıflandırdık. Birinci bölümde ahlâk ve siyasetin hikmet sistematiği ve ilim geleneği içerisindeki yerini tespit maksadıyla Şehrezûrî'nin kendinden önceki filozoflarla birlikte hikmet düşüncesi ve ilimler tasnifini vermeyi uygun gördük. İkinci bölümde ahlâk düşüncesinin ilişkili olduğu en temel sahanın ilmü'n-nefs/psikoloji olduğu düşüncesinden hareketle ahlâk düşüncesinin psikolojik temellerini değerlendirdik. Özellikle nefsin yetkinliği çerçevesinde ele aldığımız özedönük bir ahlâkî yetkinliğin izlerini bu bölümde aramaya çalıştık. Üçüncü bölümü filozofumuzun amelî hikmet kapsamında ilim olarak değerlendirdiği ahlâk ve siyaset düşüncesine ayırdık. Bu bölümde ahlâk ve siyaset geleneği içerisinde filozofumuzun durduğu yeri tespit maksadıyla kendinden önceki filozoflarla birlikte değerlendirmeye gayret ettik.