Kurmaca bir filmin görsel evreninde hiçbir imge tesadüfen yer almaz. Kompozisyona katkı sağlaması için özenle seçilerek gereken yere yerleştirilir. İzleyiciye düşen karakterin adından halının desenine kadar tüm verileri birbiriyle ilişkilendirmek ve bir bütün olarak değerlendirmektir. Böylece ana fikre temaya mesaja ulaşılabilir. 1954 yapımı Hayvan Çiftliği canlandırma filmini izleyen bir çocuk basit bir hikâye ile kendince iyi zaman geçirebilirken bir yetişkin siyasi göndermeleri çözerek çok farklı bir mesaj alacaktır. Katmanlı yapıya sahip filmlerin alt metinlerine ulaşabilmek için kullanılan kültürel kodların bilinmesi ve ona göre çözümlenmesi gerekir.
Sinemada Semboller ve Ezoterizm'de Eray Emin Aydemir mercek altına aldığı on üç filmde yer alan işaret sembol ve metaforları çok yönlü açıklayarak kadim medeniyetler ile bağlantılarını kuruyor ve ezoterik açılımlarını yapıyor. Bütüncül film analizine girmeyerek nihai çıkarımı verilen bilgiler ışığında okuyucunun zihinsel kurgusuna bırakıyor. Yazar kitapta ayrı bölümler halinde yer alan yapıtlar için özgün bir film okuma kılavuzu sunarken bizleri ekran başına aktardığı parçaları birleştirmeye davet ediyor.
Bu değerli çalışmanın sadece sembolizme ilgi duyanları ve sinefilleri memnun etmekle kalmayıp sinema alanındaki akademik araştırmalar için de önemli bir kaynak oluşturacağı kanısındayım.
Prof. Burak BUYAN
İstanbul Beykent Üniversitesi
İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi