Genel Türk siyasi ve kültür tarihinde Türk inançlarını dilini kimliğini ve kültürel değerlerini en üst düzeyde temsil etmiş ve savunmuş Şah İsmail gibi ikinci bir hükümdara rastlamak olanaksızdır. Şah İsmail siyasi kişiliği ve edebi diliyle Horasan kökenli bir oluşum süreci geçiren Türk Halk İslam anlayışının ortaya çıkardığı doruk noktası olarak görülür. Şah İsmail Külliyatı bu derin ve geniş sosyal olgulardan beslenen yapının edebi bir motifini meydana getirir. Külliyat üstadın divanından tyuğlarından koşmalarından Deh-name ve Nasihat-name'sinden oluşur. Şah İsmail'in ölümünden sonra derlenen divanı ise gazeller kasideler mürebbe ve kıtalarından oluşur.
Şirvan hala'iki hamu Tebriz'e taşına
Mülk-i Acem sorar ki kıyamet haçan kopar?
Yetdükce tükenür Arab'ın kuy u meskeni
Bağdad içinde her nice kim Türkman kopar.