Hür Şehrin İnsanları ölümünden sonra Kemal Tahir'in 'sarı defterleri' arasında bulunmuş bir romandır. Metnin sonundaki tarihten anlaşıldığına göre ünlü romancı bu yapıtını 1949 yılında Çorum Cezaevi'nde tamamlamış sonradan üzerinde çalışmak üzere bir kenara koymuştur. Gerek öyküleme tekniği gerek roman mimarisi yönünden 'bitmiş' izlenimini veren bu roman sonradan Kemal Tahir diyaloğu diye adlandırılan diyalog özelliklerini de taşımakta bu bakımdan da dikkati çekmektedir.
Yine de Kemal Tahir'in "Hür Şehrin İnsanları"nı 'bitmiş' bir eser saymadığı sağlığında yayınlamayışı kadar eserde geçen bazı olayları ve kişileri başka romanlarında sözgelimi "Yol Ayrımı" ve "Kurt Kanunu"nda kullanmış olmasından da bellidir. Zaten otobiyografik niteliği ağır basan bu yapıt zaman olarak adını andığımız iki romanın yerleştirildiği dönemi kapsamaktadır.
"Hür Şehrin İnsanları" bu perspektif içinde okunmalıdır ama bu biçimde bırakılmış da olsa Kemal Tahir'in bu romanında yazarın kendisine özgü anlatımı atmosferi ve kişileri sağlam bir öyküleme düzeni içinde sergilenmekte; eserin bütünü kurtuluştan sonraki canlı ve hareketli bir kesiti gözler önüne sermektedir.