1917 Büyük Ekim Sosyalist Devrimi'nin en önde gelen kültür ve sanat adamlarından Halk Eğitim Komiseri (1917/29) estetikçi sanat kuramcısı ve edebiyat eleştirmeni Lunaçarski aynı zamanda tiyatro ve dramaturji yazıları ile oyun ve senaryolarıyla da tanınmış bir yazardır. Lunaçarski dünya tiyatrosu ve edebiyatı mirasından toplumcu gerçekçilik doğrultusunda nasıl yararlanılabileceğini Özgürlüğüne Kavuşturulan Don Kişot oyununda yetkin bir biçimde ortaya koyuyor. Ünlü Don Kişot ile Sanço Pansa'yı 'devrim' ortamına sokarak sosyalist devrimin siyasal felsefi ve etik sorunlarını tartışıyor; burjuva dünya görüşü hümanizmi ve idealleri ile devrimci sosyalist dünya görüşü hümanizmi ve ideallerini bir mesel içinde karşı karşıya getiriyor. Cervantes'in 'feodalizmden kapitalizme geçiş çağı'nın Don Kişot'una karşılık Lunaçarski'nin 'kapitalizmden sosyalizme geçiş çağı'nın Don Kişot'u. Ama çağlar boyunca hiç değişmeyen Don Kişot; yani 'çağına ayak uyduramayan' 'toplumsal körlük içinde yaşayan' insan; kendi gözünde 'trajik' başkalarının gözüyle ise 'komik' olan ölümsüz Don Kişot.