Vicdani ret değişimin tekilden başlatılabileceğine olan inançla şekillenir. Kişisel bir tavrın ve direnişin toplumun ar damarında yaratabileceği muhtemel sarsıntı da açıktır ki topluma olan olumlu inançla ilintilendirilebilir. Retçi ya da itaatsiz toplumu hedef alarak tavrını şekillendirir. Antimilitarist vicdani reddi asker kaçaklığından ayıran en önemli nitelik de budur. Kamusal ol(a)mama asker kaçaklığını politik bir özne olmaktan alıkor. Her ne kadar bu topraklarda zamanında 800 bin asker kaçağı vardıysa da o yıllardaki retçi sayısı otuzu bile bulmuyordu. Bu nicel ayrılık vicdani reddin kamusallığının ayırdediciliğine işaret etmekte.
Vicdani ret hareketindeki bireysellik öte yandan iktidar olmayı istememe niyetinden de kaynaklanır. Zira bireysel bir çıkışın kamusallaşarak değişim yaratması ve otkökü bir örgütlenme şeklini doğurması arzulanır. Elbette güncel politika kulvarında ilk bakışta bu argümanlar naif bulunabilir. Fakat iktidar ilişkilerini ters yüz etme düsturunu yüreğinde taşıyan ret hareketi elbetteki alışılagelen güncel politik manevralardan uzak olacak ve bizzat bunların yerine daha iyilerini getirecektir. İktidar ilişkilerini yadsırken de iktidardan söylem ve eylem olarak- uzak bir dil kullanacaktır.