Güzel fıtrattır. Her bir nesnenin dolaysız özüdür. Fıtratın tezahürü tevarüs edişidir. Güzel kendisini düşündürendir. Düşüneni delirtendir. Beyni kendinden geçirtendir. Kendini içten içe buharlaştırandır.
Hiç bir menfaat gözetmeyen bir doyuma konu olandır. Doyumu doyumsuzlaştırandır. Acının olgunlaştırdığı çiledir. Çilenin arananıdır haz verenidir. İla nihayet bir tadı olmayandır.
Güzel zihinsel duygusal ahlaki vicdani bir doygunluk sağlar. Güzelde akıl duygu ahlak vicdan inşa eder. Güzel kalıpsızdır. O mahkûmiyete gelmez. Pranga taktırmaz. Pranga olur esir alır.
Güzel boyutu olandır. Düzen oran ve boyutun en narin ahenkli ve zarif armonisidir.
Güzel çığlıktır. Hakikatin özüne münhasır bir çığlık. O faziletin samimi yakarışıdır. Çokluktaki birliğin bizdeki iz düşümüdür.
Güzel asaletin varlıktaki tezahürüdür.
Güzel sonsuzluk duygusunun beyinde bıraktığı buruk tattır. Sonsuzluğun beka duygusuna düştüğü dipnottur. Ruhu doyuran ruhani niteliği olan aşkın ve içkin bir değerdir. Ubudiyet özelliğiyle hayata can veren tözdür. Doğru bakışın doğruyu doğru görmenin insanda oluşturduğu halet-i ruhiyedir. Bendeki başkasıdır bendeki 'diyar'dır. Beni başkalaştıran 'ben' dir. Derdin şifa bulduğu duygudur. İnsanın dünyasını tamir edişidir çocukluğuna getirdiği anaforik tanımdır.
Bir başkasının bende oluşturduğu başkası başkasının da öteki saydığıdır. Ötekinin kendisine farklı kıldığıdır. Ötekinin kendisine benzeştirme ihtiyacı duymadığı farklılıktır.
İnsanın gerçekle gerçekleştirdiği insani vicdani ahlaki ilmi izdivaçtır.
Güzel çığlıkta erimektir. Doğruya doğru bir şekilde sevdalanan iç geçirmişliklere alkışla destek tutmaktır.
Vicdanın bilginin ve hakkın esiri olmasıdır.
Güzel âlemin terkidir. Âleme duyulan aşktan günü gelince vazgeçebilmektir. O seni gözden çıkarmadan senin onsuzluğa göğüs germendir. Her daim hazır olma halidir.
Hiçbir şeyin kalmadığı duygusunun tavan yaptığı noktada hayata yeniden sarılabilme niyet ve arzusudur.
Bu niyette; yabancılaşmayan 'kendisi olmak' vadır. Zencisi karası sarışını esmeri beyazı vardır ve fakat ayırımsızdır! Eger bir renk kendini esas diğerini "öteki" görürse sorun vardır. Beyaz düzenin yarattığı zenci gibi.