Türkiye toplumunun 1970'li yıllarda yaşadığı çalkantı içinde gündelik hayat ve "küçük şeyler" "ayrıntı"lar üzerine düşünmek çok da gerekli görülmüyordu. Murat Belge'ye göre o yıllarda hayat sanki "tarih" ve "gündelik" olmak üzere ikiye ayrılmıştı. Birinciye alabildiğine önem verilirken ikinciye neredeyse hiç aldırılmıyordu. Gündelik hayat teoride ihmal edilince pratikte bir değişiklik yaratılmasına da imkân kalmadı. "Somut bugün soyut bir yarın uğruna feda edildi"...
Tarihten Güncelliğe denemenin bir kişinin kanılarını bildirmesiyle sınırlı olmadığını "entelektüel teşhircilik"in dışında da bir deneme tarzının mümkün olduğunu sosyalist bir dünya görüşüyle yürütülen bir "denemecilik" faaliyetinin önemini ortaya koyuyor. Murat Belge kültürden tarihe pek çok mekân olay kişi simge süreç ve dönüşümden bahsederken Mao'dan Althusser'e; "ağlayan çocuk" posterinden magazine; arabeskten fotoromana gecekondudan boheme kadar pek çok noktanın üzerinde duruyor. Tarihten bugüne bakarken "kültür"le gündelik hayatın içinde yeniden şekillenen kültür arasındaki ilişkilere odaklanıyor.