Klee'nin dünyasına girebilmek için onun resimlerine bakmak yetmiyor. Yazılarını ders notlarını günlüğünü okumuş olmak gerekiyor. Günlüğünde sanatta yolunu bulmak için verdiği savaşımı; yazılarında dünya görüşünü gerçekle ve sanatla hesaplaşmasını; ders notlarında ise resimlerin yapılışına ilişkin teknik sorunları okuruz.
Klee 1921'de Weimar'da Bauhaus'da ders vermeye başlar. Bauhaus hocalığını Bauhaus Dessau'a taşındıktan sonra da on yıl sürdürür. Derslerinin temelinde biçim oluşturan düşünme yatar. Biçim oluşturma nedir? Yolları neler olabilir? Biçim oluştururken resimsel öğelerin (nokta çizgi yüzey mekân renk açıklık/koyuluk gölge/ışık) içerdiği olanaklardan nasıl yararlanılabilir? Bu olanaklar sınırsızdır. Yapıtın sanatsal değeri resimsel öğelerin birbirleriyle ve kompozisyonun bütünüyle ilişkilendirilmelerine bağlıdır. Klee bunları görsel ve sözel olarak en ince ayrıntılarına kadar öğrencilerine açıklar. O sırada işlediği konuyla ilgisi olan resimlerini örnek olarak öğrencilerinin önüne koyar onlardan resmi çözümlemelerini bekler.
Klee'nin derslerinde verdiği örnekler öncelikle doğadandır. Büyüme uçma yürüme insan bedeniyle ilgili... Hep hareket içeren oluşumlar. İnsan bedeni derken bitmiş biçimden yola çıkmaz. Anatomi değil fizyolojidir onu ilgilendiren. Ama müzikten verdiği örnekler de büyük bir yer tutar derslerinde. Müziğin zamansallığından başka deyişle seslerin zaman içindeki akışından resimde nasıl yararlanılabilir?
20. Yüzyıl sanatında çığır açmış olan bu büyük sanatçıya duyulan sevgiyle hazırlanan bu kitabı okuyanların Klee'yi daha yakından tanıma olanağı bulacağını umuyorum.