"Ey canlı aşk alevi
Ki yumuşakça yaralamaktasın
Nefs'imin en derin merkezini
Bitir istersen
Kaldır bu tatlı buluşmanın örtüsünü."
San Juan de la Cruz
Alev hem aşk'a hem de ruh'a göndermektedir (hem aşk'ın alevidir hem de ruh'un). Söz konusu olan ruh'un alevinin nefs'i yakıp (onu aşk'a dönüştürüp) nefs'i ruh'a dönüştürmesidir. Ruh'un alevinden aşk'ın alevine "geçiş" olmuştur; aşk'ın alevi ise ruh'un alevi ile özsel bir birlik içindedir yine ruh'u göstermektedir ruh'un nefs'teki mevcudiyetidir.
Ahmet Soysal
Ahmet Soysal Canlı Alev'de İtkisel Mantık ve Ruh Sorusu yapıtlarını da birbirine bağlayarak adeta bir köprü işlevi görecek itki ve ruhun bağı meselesini soruşturuyor. Yalın bir felsefi derinlik ve özgünlükle Freud'dan İslam Felsefesi'nin kaynaklarından ve mistiklerden de yararlanarak nefs ruh ve itki arasındaki ilişkileri kavramsallaştırıyor.