Yirmi yılı aşkın bir süredir yayımladığı kitaplarıyla birkaç kuşağa programlamanın ve bilişim dünyasının kapılarını açan Pusula Yayıncılık şimdi bu dünyaya giriş yaşını düşürerek çıtayı yukarı çıkartıyor: Çocuklar için programlama ve kodlama...
Programlama aynen matematik gibi hayatın bir parçası. Dünyada son zamanlarda gelişen eğitim yaklaşımlarından biri de bu: Nasıl çok küçük yaştan itibaren çocuklara matematik öğretilebiliyorsa programlama da öğretilebilir. Hatta kodlama da! Algoritmalarla düşünmek çocukların matematiksel becerilerini de inanılmaz ölçüde geliştirebiliyor. Onun için programlamanın algoritma geliştirmenin ve kodlamanın başlangıç yaşı hızla düşüyor...
Kitapta çocukların algoritmalara ve programlamaya ilişkin temel kavramları öğrenebilmeleri için hazırlanan grafik uygulamalar ve platformlar tanıtılıyor. Örneğin bloklarla görsel olarak program geliştirilmesini sağlayan Google'ın görsel kütüphanesi Google Blockly Çocuklara programlamayı sevdirmek ve öğretmek için MIT (Massachusetts Institute of Technology) tarafından geliştirilen web temelli platform Scratch Yine Microsoft ve Google gibi büyük firmalar tarafından desteklenen web sitesi codeorg
Bu araçların tümü de ücretsiz ve web üzerinden erişilebilen araçlar. Yani çocuğunuza programlama öğretmek için Zafer Demirkol'un kitabı dışında herhangi bir şeyi satın almanıza gerek yok. Web üzerinden uygulamaları adım adım izleyip örnekleri birlikte yapmanız kavramların üzerinden geçmeniz yeterli... Sırası gelmişken nesneye yönelik programlama dahil olmak üzere programcılığın bütün temel kavramları; Algoritma Nesne Dizi Fonksiyon gibi temel kavramlar çeşitli örneklerle anlatılıyor ve platformlar üzerindeki uygulamalar ile enine boyuna işleniyor kitapta.
Öğretmen ve Ebeveyn Rehberliğinde:
Otuz yıldır programcılık yapan şimdiye dek yazdığı 10 farklı bilgisayar kitabıyla bütün bilişim camiası tarafından iyi tanınan Zafer Demirkol 7 yaşındaki oğluyla yardımlaşarak hazırlamış bu kitabı. Kitap öğretmenlere ve velilere programlamanın temel kavramlarını çocukların anlayabileceği bir şekilde nasıl anlatabileceklerini gösteriyor. Programlamaya başlama yaşını Demirkol 4-5 olarak belirlemiş! Yani aslında çocuklar okuma yazmadan önce programlamaya başlayabilirler! Tabii okuma yazma bilmedikleri için sadece görsel araçlar kullanabilirler ama temel kavramları anlayabilmelerinde herhangi bir sorun yok diyor yazar.
Uygulama ve örnekler çocukların hoşlanacağı türden grafiklerden oluştuğu için programlamayı sevdirmek için ayrıca bir çaba harcamanıza bile gerek yok. Tabii çocuğuyla lunaparka giden her yetişkinin çok iyi bildiği gibi bu kitapla çocuklara programlama öğretmek sizin için de eğlenceli bir deneyim olacak. Hatta şu ana kadar programlamayla algoritmalarla kodlamayla bir aşinalığınız olmadıysa siz de bu kitabı kullanarak yazılım dünyasına ilk adımı atabilirsiniz!
Yazar ayrıca öğretmen ve ebeveynler için özel bir indeks oluşturdu. Öğretmen kitapta "özel indeks" bölümündeki sıralamayla giderse kodlamayı doğru bir teknikle öğretmiş olacaktır.
4 yaş üstü "herkes" için:
Okuma yazmayı yeni öğrenmiş hatta öğrenmemiş çocuklara kodlama ve programlama öğretmeye çalışmak ilk bakışta boşuna çaba gibi görünebilir. Zafer Demirkol bu çabanın boşuna olmadığını önce ayrıntılı örneklerle anlatıyor sonra da adım adım kanıtlıyor bu kitapta: "Programlama Matematiğin uygulama biçimlerinden ve bence en etkinlerinden biridir. Çünkü problemlere çözüm üretmek onları çok boyutlu düşünmek sonuçlarını görmek heyecanlanmak hataları düzeltmek başarılı olunca sevinmek yaptığımız uygulamayı sevmek gelişen koşullara göre yeniden düzenlemek daha iyi yapmak emek vermek... yani hayata dair hemen her şey vardır programlamada."
İçindekiler
Giriş: Çocuklar da Kod Yazabilir Programcı Olabilir!
Bilgisayarlar: Bilgisayarlara İstediğimizi Nasıl Yaptırırız?
Google Blockly: Program Geliştirmemizi Sağlayan Görsel bir Kütüphane
Scratch: Programlama Onunla Çok Kolay ve Eğlenceli!
Algoritmalar: Kod Yazmaya Geçmeden Önce...
Döngüler: Tekrarlanan İşlemler için Temel Yapı
Koşul Yapıları: Program Akışını Farklı Durumlara göre Değiştirmek Gerekiyorsa...
Fonksiyonlar-Prosedürler: Kodu Bir Kez Yazıp Defalarca Kullanmak
Resim ve Şekiller Oluşturmak
Değişkenler: Programlamanın Temel Yapılarından Biri
Listeler Diziler: Çok Sayıda Değişkenle Çalışmak
Nesneler ve Nesneye Yönelik Programlama
wwwcodeorg : Çocuklara Programlama Öğreten Web Sitesi
wwwcodeorg Ders-1: 4 yaş ve üstü
wwwcodeorg Ders-2: 6 yaş ve üstü
wwwcodeorg Ders-3: 8 yaş ve üstü
wwwcodeorg Ders-4: 10 yaş ve üstü
Scratch Uygulamaları
Blockly Oyun ve Uygulamaları