Kimlik bunalımı kültür çatışmalarının doğal sonucudur. Oysa bizler yani insanlar kardeş değiliz de neyiz ki.
Her toplumda; insan olma gerçeği yerine dil din ve ırk savunucuları vardır. Savaşlara katliamlara ve işkencelere yol açan bu üç unsur yıkıcı ve yok edici etkisini sürdürmektedir.
Toplumlarda ırkçılık dincilik vahşi yüzünü göstermektedir. Bunda en önemli rolü ise farklı kimlikle kin ve öfke içinde olanlar oynamaktadır. Bunlar Dönekler ve Dönmelerdir. Birilerini düşman ilan etmenin başka bir yolu da yoktur. Kimlik çatışması yaşayan insanlar birçok ruhsal sorunlar yaşar. Kendini ifade edememe sürekli gerçek kimliğini gizleme nedenleriyle sosyalleşme de sorunlar yaşayabiliyor..
Dönekler; her zaman siyasi ekonomik statü şöhret amaçlı değişim ve dönüşümü geçirirler. Onlar için bir kimlik tanımlaması yoktur.
Dönmeler; Türkiye'de sadece Yahudi'den dönen Sabetaylar için kullanılmaktadır. Ermeni ve Rum dönmeleri konusunda çalışma sınırlıdır. Özellikle İslamcı tarikat ve cemaatler birer Ermeni ve Rum dönmeleri merkezi haline gelmiştir. Ermeni ve Rum dönmeleri; Sabetaycıları İslam adına eleştirirken halkın temiz din duygularını istismar etmekte kendilerini gizlemekte ve kinlerini bu yolla ortaya koymaktadırlar.
Dönme kelimesi bir tür aşağılama ya da hakaret anlamıyla kullanılmamıştır. Türk tarihinde dönme kavramı mezhep ya da din değiştirmelerde sıkça kullanıldığı için ayrıca bazı Yahudi ve Ermenilerce bu kelimeyi tercih ettikleri için aynı terim kullanılmıştır. Dönme kavramı negatif bir özellik olarak kullanılmamıştır.
Türkiye'nin yönetimi de çağdaş-laik kesimi temsil eden Sabetaycılarla İslamcı kesimi temsil eden Rum ve Ermeni dönmeleri arasında gidip gelmektedir Büyük çoğunluk ise olan bitenleri izlemektedir.
Dönmelerde asıl olan özelliksamimiyetsizlikleri ve gizlilikleridir. Dönmelerin sosyal ekonomik kültürel ve politik yaşamı bilinmelidir.
Biz bu kitapta; Dünya'da ve Türkiye'de ırkları dilleri ve dinleri ele alarak dönmeliği değerlendirdik.
Bu kitap; ikiyüzlü dönmeleri bir bütün olarak ele almaktadır.
Unutmayalım ki; İnsanlar farklıdır fakat insanlık aynıdır. Din dil ırk renk cins ayırımı yapmaksızın insanı insan olarak görmek insan olmanın temel şartıdır.