Eserin mevzuu C E Y L Î Hz. nin şu az ve öz cümlesinde ifadesini bulur:
Yüce Hakk'ı bilip anlama ile ilgili işlerdir.. Mülk ve melekût âlemini anlamaya yarayan mevzulardır..
İnsanın bu âleme gelişinden murad yaratanını bilmektir. İman yolu ile bildiğini şehadet mertebesinde görmektir. Bu onun için imanda kemaldir.
C E Y L Î Hz. nin şu cümlesini burada hatırlatmayı uygun buluruz:
.. Bu kitaba Kur'an ve Resulüllah S.A.V. efendimizin sünneti ile teyid edilmeyen hiç bir şeyi almadım.
İş anlatıldığı gibi olunca; bu esere bakıp okuyandan bir dileğim var: Şayet Kur'an-ı Kerim veya hadis-i şerif dışında bir sözümü görürse.. onunla amel etmeyi bıraksın.. Ve o sözün benim kasdım olmadığına âyet-i kerime ve hadis-i şerifin mana mefhumu içinde olduğuna inanıp teslim olsun; inkâr etmesin.
Taa Allah-ü Taâlâ o mana yolunda kendisine bir kapı açıncaya kadar..
Babadan bahtiyar olup saadeti bulan o kimsedir ki: Bu kitabı okur.. Okuyamazsa onu okumak için tahsili yoluna koşar..
Allah.. Hak söyler.
Bu yola hidayeti nasib eden Allah'tır..
Bu eserin de bir iki tercümesi yapılmıştır. Bunlar yakın zamanlarda yapılmasına rağmen istifadeden uzaktır. Bazısı vukufsuzdur. Bazısı eksiktir. Tetkik ettiklerimiz arasında zamanımızda bize yeterli tam tercümesini göremedik..
Ancak yine bu yolda hizmetlerinden dolayı hepsini şükranla karşılarız. Ancak verilen manevî vazife ve tekâmülü nazara alarak:
Şimdiye kadar yapılan tercümelerin en iyisi budur..
Diyebilirsiniz. Yüce Allah bize nasib etti.. Ona hamd ederiz. Bunu bir tahdis-i nimet olarak anlatmamızda mahzur yoktur.
Çünkü Allah-ü Taâlâ:
"Rabbın nimetini anlat." (Duhâ 93/11)
Emrini vermiştir. Bu emri yerine getirme şerefini de biliriz.