Bu irdelemenin amacı -"içinde yaşadığımız" istisna hâlinin acilliğinde- zamanımızın bu tam anlamıyla gücün gizemine yön veren kurmacayı gün ışığına çıkarmak. İktidar sandığının/lahtinin merkezinde barındırdığı şey istisna hâlidir; ama bu temel olarak hukukla ilişkisiz bir insan eyleminin yaşamla ilişkisiz bir normla karşı karşıya geldiği boş bir uzamdır.
Bu boş merkeziyle makinenin etkili olmadığı anlamına gelmez; aksine göstermeye çalıştığımız şey kesin olarak bu makinenin I. Dünya Savaşı'ndan başlayarak faşizm ve nasyonal sosyalizm aracılığıyla günümüze kadar neredeyse aralıksız olarak işlemeye devam ettiğidir. Aslında istisna hâli bugün yeryüzünde azami yayılma noktasına ulaşmıştır. Böylece dışarıda uluslararası hukuku göz ardı ederek içeride ise kalıcı bir istisna hâli yaratarak gene de hukuku uyguladığını öne süren bir şiddet rejimi ceza görmeksizin hukukun normatif yönünü yok sayabilir ve ona karşı çıkabilir.
Hukuku yaşamla ilişkisizliği ve yaşamı hukukla ilişkisizliği içinde sergilemek onlar arasında insan eylemi için bir alan açmak demektir: Bir zamanlar kendisi için "siyaset" adını talep eden bir alan. Siyaset en iyi durumda -salt hukukla müzakere etme gücüne indirgenmediğinde- kendini kurucu güç (yani hukuku kuran şiddet) olarak algılamak suretiyle hukukla kirlendiği için sürekli bir gerilemeye uğramıştır. Oysa aslında siyaset şiddet ile hukuk arasındaki bağı kesen eylemdir yalnızca. Ve ancak böylece açılan uzamdan yola çıkarak hukukun istisna hâlinde onu yaşama bağlayan düzeneğin devre dışı bırakılmasından sonra olası bir kullanımına ilişkin soruyu sormak olanaklı olacaktır. O zaman Benjamin'in "saf" bir dilden ve "saf" bir şiddetten söz ettiği anlamda "saf" bir hukuku karşımızda bulacağız. Zorlayıcı olmayan ne buyuran ne herhangi bir şeyi yasaklayan yalnızca kendi kendisini söyleyen bir söze bir amaçla ilişkisi olmaksızın yalnızca kendi kendisini gösteren saf araç olarak bir eylem karşılık gelecektir.
G. Agamben