Partha Chartterjee milliyetçilik kuramcıları arasında haklı bir üne sahip. Üçüncü Dünya milliyetçiliği üzerine yazdığı kitabı Milliyetçi Düşünce ve Sömürge Dünyası artık bi klasik statüsünde. Hindistan örneği üzerinden Batılı olmayan milliyetçi akımlara ilişkin son derece açıklayıcı bir kuramsal çerçeve sunan Chatterjee'ye göre Batılı olmayan milliyetçi söylem farklı ancak hala Aydınlanma düşüncesine tabi bi söylemdir. Bu tarz milliyetçilikler Doğu ile Batı arasındaki ayrımı tersine çevirerek ev ve kadını "kirletilmemiş" manevi alanla bilim ve tekniği maddi alanla özdeşleştirerek Batı metafiziğini yeniden üretirler. Chatterjee Asya ve Afrika milliyetçiliklerinin kendilerini Batı milliyetçiliğinden "farklılık" ile tanımladığını ve siyasi milliyetçilikle milliyetçliği özdeşleştirmenin problemli olduğunu zira sömürge karşıtı milliyetçilerin emperyal iktidarla siyasi mücadeleye başlamadan daha önce kendi egemenlik alanlarını kurduğunu iddia eder. Milliyetçiler siyasi mücadeleden daha önce din kast kadın aile ve köylülerce temsil edilen manevi alanda egemenliklerini ilan etmişlerdir. Maduniyet Çalışmaları'nın önde gelen isimlerinden olan Partha Chatterjee'nin bu kitabının da Türkiye yakın tarihine bakarken de pekala işe yarayacak milliyetçilik ulus-devlet modernleşme ve kimlik meseleleriyle ilgili ufuk açıcı tespitler içerdiğini düşünüyoruz.