İslam aklı bir karar vermek zorundadır. Bu karar ilahi metni yaşadığımız bu ara dönemi bitirme iradesiyle kendi tarihselliğini inşa edip onun üzerinden anla-maya çalışma ya da mevcut olan modern dönemin tarihselliği üzerinden "başka" kodlarla anlama çabası arasındaki iki şıklı bir karardır. Kuran'ın kendi inşa etmediği bir tarihsellikte/zaman diliminde kendini inşa etmesi mümkün görünmemektedir. Başka bir deyişle Kuran'ın inşa ettiği medeniyet üzerinden anlaşılma gibi bir zorunluluğu vardır. Kuranın inşa etmediği tarihsellik üzerinden Kuranı anlama çabası olan selefilik yani "bugünde" yaşamak zorunluluğundan kaçma kendi tarihselliğini inşa etmeyi reddetme "aklımızı düşünümüzü bugünden koparma" geçmişte yaşayıp geçmişi kutsamaktır.
Bu ahvalde doğru kavramlar üzerinden konuşmak büyük bir elzemiyet arz etmektedir. Kavramların flue hale getirilmesi ortak aklın inşasındaki en büyük engeldir. Bunu baştan engellenmek için kadim dönem ulema bir anlamda ortak kavramların belir(-len/til)mesi için tefsir özelinde Kuran ilimlerini oluşturmuşlardır. Modern dönemdeki birçok şeyle muallel olan bir öznenin bunları bilmeden Kuran hakkında söz söylemesi doğru/caiz değildir. Kuran ilimleri bir kavramsal genellemeler bütünüdür. Olguların ifadesinde kullanılan genel/tümel/teknik kavramların ifadesidir. Bu kavramlaştırmanın azı ya da fazlası değildir.