Kültür ve Emperyalizm Edward W. Said'in Şarkiyatçılık'la başladığı tasarının bir parçası: Bir yandan kültürün Batı "yüksek kültürü"nün emperyalizmle ilişkisini sorguluyor bu ilişkiyi ortaya çıkarmaya çalışıyor; bir yandan da maruz kalanların sömürgeleştirilenlerin emperyalizme düşünsel ve edebi direnişlerini inceliyor.
Kitaptaki incelemeler Batı romanı ve müziğine; Joseph Conrad Jane Austen Charles Dickens Rudyard Kipling Albert Camus André Gide gibi yazarların yanı sıra Verdi'nin Aida'sına yoğunlaşıyor. Ele alınan yapıtların emperyalizme (varsa) neler borçlu olduğunu içinde yer aldıkları emperyal dünyayı sömürgeleri sömüren ile sömürülen arasındaki ilişkileri ne ölçüde ve nasıl yansıttıklarını yansıtmadıkları takdirde neleri görmezden geldiklerini gösteriyor romanı (ve sanatı) "dünya"ya bağlayan hatları vurguluyor. Bunu yaparken de yapıtların estetik değerini küçültmemeye özellikle özen gösteriyor.
Öte yandan İngiliz ve Fransız emperyalizmine maruz kalmış eski sömürgelerde gelişen kurtuluş ve bağımsızlık mücadelelerine eşlik etmiş antiemperyalist düşüncelerin kuramsal ve edebi tepkilerin içeriklerini araştırıyor ve ulusçuluk yerlicilik gibi ideolojilerin zaaflarını ve sömürgelikten çıkmış ülkelerdeki "iktidar patolojileri"nin sonuçlarını ele alıyor. Said her iki dünyaya mensup ama ikisine de tam ait olmayan biri olarak bir yanda tahakkümün öbür yanda "içine kapanma"nın alternatifi üstüne düşünüyor.
Karşılaştırmalı edebiyatın yanı sıra emperyalizm dünya siyaseti ve kimlik politikalarına kafa yoranlar için.
YAZAR HAKKINDA: Kudüs doğumlu olan Edward W. Said (1935-2003) Kahire Victoria Koleji'nde Massachusetts Mount Hermon School'da ve Princeton ile Harvard Üniversitelerinde eğitim gördü. 1963'ten itibaren Columbia Üniversitesi'nde İngilizce ve karşılaştırmalı edebiyat dersleri verdi. 1974'te Harvard'da Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü'nde konuk öğretim üyesi olarak 1975-76'da Stanford Davranış Bilimleri İleri Araştırmalar Merkezi'nde burslu araştırmacı olarak 1979'da da Johns Hopkins Üniversitesi Beşeri Bilimler Bölümü'nde konuk öğretim üyesi olarak bulundu. Arab Studies Quarterly'de editörlük yaptı; New York'taki Dış İlişkiler Konseyi Amerikan Sanatlar Akademisi ve PEN yönetim kurulu üyeliklerini yürüttü. 1976'da Harvard Üniversitesi Bowdoin Ödülü'nü 1994' te de Lionel Trilling Ödülü'nü aldı.