Roman günümüzde de süregelen ekonomik kültürel gelişmişlik sorunlarımızın bilincine iyice vardığımız Kırım Savaşı ve sonrasındaki olaylara; ekonomik çöküntümüzü bariz hale getiren Ahilik teşkilatının yer ile yeksan oluşuna dayanır. Ahiler çöktüğünde Osmanlı da çökmüştür.
Roman Ahilik teşkilatını tüm yönleriyle çarpıcı aşk maceraları savaş sahneleri heyecanlı olaylar içinde ve bir belgesel tadında anlatmıştır. Roman; Ahilik Kalenderlik Bektaşilik ve Külhanilik düşünceleri ve yaşantısını Müslüman gayrimüslim Levanten Jön Türk azınlık banker tacir; tip ve karakterlerini çatıştıran heyecanlı aşk maceraları ve olayları zemininde resmetmiştir. Tüm bunlar sanattan ödün vermeden heyecan gerilim merak unsurları göz ardı edilmeden romana serpilmiştir. Romandaki her sayfa devrin hayatını çok renkli betimleyen canlı tablolar gibidir.
1860 'lı yıllardaki İstanbul'un sosyal iktisadi ve kültürel yaşantısını tamamen nesnel hatta bilimsel ve çok değerli bilgilerin fonunda işleyen roman; devrin kıyafetleri meyhaneleri adetleri gündelik hayatı sosyal yaşantısı meslekleri ticari ve iktisadi hayatı hakkında pek çok detayı yansıtır. Ayrıca eser; tüm ayrıntıları heyecan verici olaylar içinde bilimsel belgesel hatta sanatsal bir yaklaşımla tasvir etmiştir.
Roman devrin hayatına ait ve günümüzde yok olmuş binlerce alet edevat araç gereç adet ve alışkanlıkların canlı müzesi gibidir. Devri sembolize eden Üryan Ali Tatar Kızı Almıla Kalyon Mustafa Eleni Nazenin gibi karakterleri dirilten romanın yeni bir başlangıç yarattığı aşikardır.