Tarihin sıfır noktasından itibaren insanlar farklılık ve ayrılık için uygun uyumlu onunla ahenkli biçimde yaratılmışlardır. Onun için insanların akıl yetenek güç bilgi deneyim duygu ve sezgi gibi birçok imkânları farklıdır. Bu nedenle emel ve umutları arzu ve iradeleri tercih ve eylemleri bir değildir: birbiriyle uyuşmaz. İnsanlar değişik çeşitli fiiller yapar değişik ameller işlerler. Özde Dindarlık da İman da Bağlılık da İsyan da tercihe dayalı insan eylemleri arasında yer almaktadır. İnsan için Özgürlük içinde bir icbar ve Cebir içinde bir Özgürlük vardır.
Sağırlar diyaloğuna dönüşen günümüz insan ilişkileri samimi bilinçli ilkeli diyalog sayesinde yeni bir anlam kazanabilir. İnsanlar dürüst diyalog gölgesinde rahat bir nefes alabilir. Çağın bunaltan bilimsel teknolojik medyatik keşmekeş içinde sakin sabırlı kararlı diyalog öncüleri bize bizi hatırlatabilir bizi birbirimizle tanıştırabilir ve yeniden insan insana hasbihallere dertleşmelere konuşmalara zemin hazırlayabilirler.
Diyalog fertten cemiyete hepimize daima lazım olan bir iletişim yoludur. Milletler ve devletler de önünde sonunda diyalog ile yüz yüze gelirler. Yüz yüze gelmek her zaman uzaktan söylemekten daha iyidir. T. Hobbes: "İnsan insanın kurdudur" dediyse de herhalde herkesi kastetmiş değildir. Her halde "insan insanın doktorudur" demek bize daha anlamlı gelmektedir. İnsan hep kendisi için çalışmaz birbiri için çalışan insanlar birbirine düşman olanların en azından on katıdır. Demek insan içinde iyilik kötülükten çok fazladır. Kötülük nefret uyandırıp ses getirdiği için çok dikkat çekmektedir. İyilik doğal halimizdir. Kötülük ise arızidir gelir geçer.