Türk resim sanatında Asker Ressamlar Kuşağı'nın önemli temsilcilerinden Halil Paşa özellikle ışığın ve rengin etkileşimine odaklanan resimleriyle çağdaşları arasında öne çıkıyor. Renk ışık-gölge dengesi gibi konularda sahip olduğu teknik bilgi ve beceri sayesinde yaptığı eserlerle dikkat çeken Halil Paşa'nın 1889 tarihli Uluslararası Paris Sergisi'nde bronz madalya kazanan Madam X adlı resmi günümüzde sergilendiği Sakıp Sabancı Müzesi'nde izleyicileri etkilemeye devam ediyor.
Çok sevdiği İstanbul'un ve Kahire'nin çeşitli semtlerinden manzaraları günün farklı saatlerinde ve farklı ışık altında açık havada resim yaparak tuvale aktaran Halil Paşa eğitimci olarak da Türk resim sanatı tarihinde değerli bir yer tutuyor. Pek çok askeri ve sivil okulda eğitim veren Sanâyi-i Nefîse Mektebi'nde müdürlük yapan Halil Paşa'nın Müfide Kadri başta olmak üzere çeşitli kadın ressamların sanat eğitiminde büyük bir payı olduğu biliniyor.
Hayalperest Yayınevi'nin hazırladığı "Türk Sanatının Büyük Ustaları" başlıklı serinin dördüncü kitabı Halil Paşa ölçülü ve mülayim kişiliğiyle kendini resme adamış bir sanatçının yaşamını mercek altına alıyor. Kitap en yakın dostları arasında yer alan Mehmet Âkif Ersoy ile şiir aynı zamanda hısımı olan Recaizade Mahmud Ekrem ile nesir üzerine derin sohbetler yapan Türk edebiyatının ilk gerçekçi roman örneği olan Araba Sevdası'nın tefrikasını resimleyen Halil Paşa'nın entelektüel eğitimci ve çalışkan kişiliğinin anlaşılmasını sağlıyor. Okuru Halil Paşa'nın sanatıyla buluşturan kitap onun İzlenimcilik Oryantalizm kentlerle insanlar arasındaki bağlara dair görüşlerinden kesitler sunarak okurun manzara ve anıtsal figürlere bakma deneyiminden keyif almasını sağlıyor.