Envâru'l 'Aşıkîn her biri belli bir konu etrafında gelişen beş ana bölümden oluşmaktadır. Bölümler fasıllara bazı fasllar da "meb'as" adı verilen alt bölümlere ayrılmaktadır.
"Birinci bölumde; varlıkların Tertip ve Düzeninden bahsedilmektedir.
Bölüm içinde yerlerin ve göklerin yaratılmasından yerde ve gökte olan yaratılmış varlıklardan bunların yaratılış şekillerinden bu yaratılışdaki ilahi sırlardan bahsedilmektedir.
İkinci Bölümde; Allâh Teâlâ'nın Peygamberlere Hitabı Âdem (Aleyhisselâm)'ın yaratılmasından ruh üflenmesinden insanlardan ilâhî söz almasından peygamberlerin kıssalarından ilâhî kitaplardan ve bu kitapların içindekilerden Allâh'ın Peygamberlere vahiylerinden vahyin sırlarından peygamberlerin karşılaştıkları güçlüklerden ibret verici hadiselerden Resûlullâh (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem)'in Peygamberliğinden örnek ahlakından özelliklerinden yaptığı gazvelerden ve râşid halifelerden bahsedilmektedir.
Üçünci bölümde; Allâh Teâlâ'nin meleklerine vahyettigi kelimeler büyük meleklerin vazifelerinden ruhların makamlarından bahsedilmektedir.
Dördüncü bölümde; Kıyâmet gününde Allâh Teâlâ' nin hitaplarından farklı itikadlardan içinde şirk ve riyânın bulunmadığı sâlih amellerden ibâdetlerden iyi ve kötü amelden ilim ve cehâletten mübarek gün ve gecelerden dua ve niyazdan zikir ve tesbihten tövbe ve istigfardan ölumden ahiret ve mahşerden cennet ve cehennemden dünyanın boşluğundan hesaptan şefaatten Sırât ve Mizân'dan bahsedilmektedir.
Beşinci bölümde; Allah Tella'nın en yüce makamları hakkındaki sözleri Cennet nimetlerinden Cehennem azabından a'râftakiler Allâh Te' âlâ'nın cemâli büyük ve küçük günah işleyenlerin durumları cemâli cennet ehlinin mertebeleri yüksek dereceleri ve kavuşacağı nimeterden bahsedilmektedir.
Kitabın "Hâtime" başlığını taşıyan bölümde 850'de (1446) Gelibolu' da yazmaya başladığı eserini 855 Muharreminde (Şubat 1451) tamamladığını söyleyen müellif gerek bu kitabın gerekse kardeşinin Muhammediyye'sinin önemli eserler oldugunu belirttikten sonra mensur bir münâcâtla kitabını bitirmektedir.