Beşincisi: Dücane'nin akıl beyin işitme görme gibi kullandığı argümanlardır. Kur'an'da itaat ve işitme körü körüne boyun eğmek demektir. Bu da insan doğasına aykırıdır diyor. Ve Diyor ki: Kur'an'da akıl kelimesi isim olarak geçmiyor. Demek Muhammed beyni ve gerçek bilgiyi bilmiyor. Neden Kur'an'da Allah gördü işitti fiili geçtiği gibi Allah akletti fiili geçmiyor.
Evvela: Kur'an'ın ve o günün Araplarının kullandığı akıl ve akletme bizim Osmanlıcada kullandığımız bilgi ve bilme manasında değildir. Dücane çok ve çok etimoloji bildiğini iddia ediyor. Biraz baksa idi bu akletmenin bilgi değil de riski yenmek üzere karar vermek işi karara bağlamak demek olduğunu anlardı. Nitekim bu kökten gelen ıkal insanların başına bağladığı örtü ve o örtünün ipi demektir. Evet akıl akrabalık bağı manasına da gelir. Ikal fidyesi akrabaların ödemesi gereken fidye manasına gelir.
İşte akıl sadece bir eylem olduğu için isim-masdar olarak Kur'an'da geçmemiştir. Onun yerine lübb (insanın özü yani beyni) ilim (insanı doğruya götüren veri) gibi kelimeler geçiyor. Evet Kur'an'da Allah aklediyor kelimesi geçmiyor. Çünkü düşünüp sonra işi karara bağlamak Allah için acizlik ifadesi olur. Allah ise mutlak aşkındır hiçbir şeye ihtiyacı yoktur.
Nitekim fikir de basamaklar kurup derinlemesine sonuca varmak demek olduğundan Allah düşünüyor da denmez. Ve Kur'an'da böyle bir fiil yoktur. Fakat yüz küsur yerde Allah bilir diyor.
Allah'ın bilgisi ise vahiy ve logos yani kâinata ruh ve can olan yazılım tarzında tecelli ediyor. Nitekim Yunancada rasyo kelimesi yerine genelde akıl ve mantık manasında Logos kelimesi kullanılır.
Evet akıl biz insanlar içindir çünkü hayatta binlerce riski yenip ebediyeti kazanmak üzere karar vermek ve ona göre iş görmek bizim içindir. Zaten Kur'an yirmiden fazla yerde bu akletme filini bize tavsiye ediyor. Hem de bilinçdışımızla yani kalbimizle. Ki tam tatmin olalım.
Dücane bu akıl maddesini çarpıttığı gibi işittik ve itaat ettik kalıbını de yanlış anlıyor. Çünkü bu kalıp işittik anladık kabul edip itaat ettik manasında kullanılır. Mücadele suresi 1. Ayete bakabilirsiniz.