Üç Muhit Bir Felsefe yeni/var/oluşun özel-mekânları ile onların müşterek felsefelerini konu edinmektedir. Üç muhit klasik dönem İslam felsefesine (Tasavvuf felsefesine Osmanlı-Türk İslam felsefesine) ait örnek muhitlerdir. Onların felsefesi "oluş" felsefesidir.
Oluş (kevn) kaynağı bakımından doğuş çıkış ve türeyiş(südur huruç zuhur vb.) olmak üzere bir/tek kaynaklı; oluşum toplaşım ve karışım (tekvin/mükevven içtima ve imtizaç) olmak üzere çok kaynaklı oluştur. Oluşun etkin nedeni "güçlü"dür. Güçlü (kudret veya kuvvet sahibi) oluş ya iradeli yeni-oluştur ya yeni-oluşumudur. Üç muhitin yeni-oluşu halvetî-oluş'tur. Onların deyimiyle "varoluş'tur (var ile var olmak)". Oluş fiil Varoluş güçlü-fiildir. Güçlü-fiil Sıfat Hüviyet ve Hakikat olmak üzere üç adla anılmaktadır. Failleri ise Zât Hû ve Hâk'tır.
Üç Muhit Bir Felsefe bir bütün olarak iki bölüm ve bir sonuçtan oluşmaktadır. İlk bölümde iki muhit (Mısri Muhiti ve Hisarardı-Askeri Muhiti) ile felsefeleri ele alınmakta; ikinci bölümde Sandıklı-İbn Noktacı muhiti tanıtılmaktadır. Muhitlerin ilki tarihsel açıdan şehirdeki halveti felsefenin bidayetini (15.yüzyıl) ve ortasını (16.yüzyıl); Hisardı-Askeri muhiti ise nihayetini (17.yüzyıl) oluşturmaktadır.