Aydınlık Oda kitabında Roland Barthes bireysel bir serüvenin anlatısını ("romanını") yazıya geçirmekte annesinin ölümü ile Fotoğrafın özü arasındaki bağı araştırmakta Fotoğrafın "olup bitmiş"in apaçık gerçekliğini yansıttığını dile getirmekte.
Fotoğrafın gerçekleştirilmesi ve "okunması"na ilişkin olarak Operator Spectator Spectrum Studium Punctum Noema vb. kavramları kullanırken her fotoğrafın bir serüvenin ("başa gelenin") bir sevincin bir üzüntünün (bir "yara"nın) ortamı olduğunu belirtir. Bu anlatısal serüvende Barthes kişilerin yüzlerini bakışlarındaki "hava"yı kısacası Spectator'u (fotoğrafı okuyan kişiyi) "yaralayan" onu "delip geçen" noktaları (Punctum) ortaya çıkarır.
İkinci Bölüm ağırlıklı olarak Yitirilmiş Anne'nin çocukluk fotoğrafı üzerinden gelişir. Hayatı boyunca birlikte yaşadığı annesinin gerçek yüzünü davranış özelliklerini sevecenliğini nezaketini bir tek onun çocukluk fotoğrafında (Kış Bahçesi Fotoğrafı) yakalar Barthes.
Kapak görseli: "Harap olmuş bir sokak ön planda iki miğferli asker devriye geziyor; arka planda iki rahibe yürümekte..."
Koen Wessing: Nikaragua. Sokaklarda devriye gezen askerler 1979.