Tabiatta bir değişim ve genel olarak biı gelişme vardır. Bunun istisnaları bulunmaktadır. Bu değişim aneak Tanrı'nın yaratması ile gerçekleşmekte ve değişim safhalar halinde ilahî hikmetin gereğince gerçekleşmektedir. Yoksa canlıların evriminde tabiatla canlı türü arasındaki insafsız kavga tabiatın ve canlıların buyruğu altında bulundukları kanun değildir. Canlılar aleminde gördüğümü/ her değişim ve her canlı türü. Alemlerin Rabbı olan Allah'ın bu sıfatının: yani Rabbaniyetinin (terbiye edici) bir görünüşüdür istifa ise onun araçlarından sadece birisi.Kur'an'da yaratılışın tüm olarak tasviri yoktur. Demek ki insanın saadet ve yücelme yolu olan dinde bu konu müstakil olarak ele almaya değer görülmemiştir. Yaradılışın niceliği safhaları ve teferruatı bir merak veya hayal konusu olarak ele alınamaz. "Her şeyi yoktan var eden Allah" inancına varılmadıktan sonra bir varoluşun teferruatı hakkındaki bütün açıklamalar sadece bir fantazi olarak kalır.Teferruatı kabul veya red Kur'an ve Sünnet'te yapılmış açıklamalar dışında daima mümkündür. Ve mümkün olan her nazariye Kur'an ve Sünnet'te bu konuda verilmiş haberlere ve 0 sıradaki bilimsel verilere ters düşmediği takdirde benimsenebilir.
Aykut Edibalı